Titel: The Game: Penetrating the Secret Society of Pickup Artists
Svensk titel: Spelet
Författare: Neil Strauss
Betyg: 2/5

Författaren Neil Strauss påstår att Spelet handlar om hur han, under två år av sitt liv, gjorde allt för att bli ett proffs på att ragga. Under de här två åren genomgick Strauss en förändring – från en komplett tönt som ingen kvinna skulle vilja kyssa, till en självsäker alfahanne med multipla flickvänner.


Det är ett fascinerande ämne. Vem vill inte bli oemotståndlig för det motsatta könet, trots allt? Men som Björn Skifs lärt oss så är en sak inte härlig härlig utan att också vara farlig farlig… Spelet är nämligen inte en guide i raggningsteknik, utan snarare en varning för vad som kan hända om man tappar bort sig själv under sina försök att behaga andra.

Spelet är så fylld av sexuell frustration, obesvarad kärlek och omötta behov att man blir alldeles matt. Det är männen mot kvinnorna, var så goda att göra varandra miserabla nu. Mot slutet av boken kände jag mig omväxlande arg, frustrerad och deprimerad, tömd på allt självförtroende. Hade jag inte haft en pojkvän som kunde ta ner mig på jorden igen hade jag anslutit mig till ett nunnekloster, pronto.

Tycker man om böcker om andra människors ytlighet och svinerier är Spelet en guldgruva. För mig blev det lite för mycket.

Värt att nämna är förresten att boken är fruktansvärt snygg . Den är illustrerad, innehåller passande citat och känns över huvud taget väldigt genomtänkt. Pluspoäng!