Hallelujah.

Sedan jag började skriva på WordPress har det kommit till mitt vetande att jag tydligen är sexist*(!). Jag har vid åtminstone två olika tillfället helt enkelt antagit att författaren till en bok är manligt, bara för att namnet inte omedelbart skriker ”kvinna!” för mig. Men ja, Lian Hearn och Pat Barker är kvinnor, dammit, och det borde jag ha vetat. Skämmes ta mig fan.

Nåja. För att vara helt rättvis gick jag faktiskt runt i flera ÅR och trodde att båda i författarparet Margaret Weis och Tracy Hickman var kvinnor. Tji fick jag när Tracy började skriva böcker tillsammans med sin fru!

Frågan är varför författarens kön skulle vara viktigt på något sätt. Jag tycker om Border Crossing på precis samma sätt nu som förr, och det gör bara lite, lite ont att söta lilla Tracy nu är en skäggig gubbe… Med det sagt lovar jag ändå att bli bättre på att kolla upp könet på de stackars författarna, innan jag skriver ”han” eller ”hon”!

* Intressant iakttagelse: Ordet ”sexist” finns inte i WordPress automatiska ordlista. De tyckte att jag skulle byta till ”sexig”. Man tackar, man tackar.