Titel: P.S. I Love You
Svensk titel: P.S. Jag älskar dig
Författare: Cecelia Ahern
Betyg: 3/5

Jag får alltid en sån lust att skriva [sic!] efter Aherns förnamn…

Inte för att konkurrensen är speciellt stark egentligen, men P.S. I Love You är lätt den bästa ”chic lit”-boken jag läst!

Till att börja med handlar den inte alls om en tjej som letar efter sitt livs kärlek. Holly har nämligen redan gift sig med honom, och han har hunnit dö i cancer redan innan boken börjar (och tack och lov för det! Ursäkta min cynism).

Långt innan han blev sjuk hade de skämtat om att hon aldrig skulle klara sig utan honom och att han borde skriva en kom ihåg-lista åt henne i sitt testamente. Så mitt i sorgen efter hans död tar Holly emot ett mystiskt paket, som visar sig innehålla ett gäng brev – ett för varje månad fram till nyår – där hennes döda make ber henne göra olika saker.

P.S. I Love You är en perfekt mix av allvar och humor. I ena stunden kan den få en att sitta försjunken i tankar om livet, för att i nästa stund inspirera till ett stort gapskratt över alla tokigheter en död mans önskningar kan leda till. Den är en varsam känga i röven för alla som tar människorna omkring sig för givet, och sjukt imponerande som debutroman.