Titel: Dr Tatiana’s Sex Advice to All Creation
Svensk titel: Dr Tatianas råd om sex och samlevnad för hela skapelsen
Författare: Olivia Judson
Betyg: 4/5

 

”Kära dr Tatiana

Min pojkvän är den stiligaste lilla halvapa man kan tänka sig. På ryggen är hans päls vackert gyllenbrun och hans mage är gräddvit. Han doftar ljuvligt och har så nätta små händer och fötter. Det är bara en sak som bekymrar mig, förstår doktorn. Hur kommer det sig att hans penis är täckt av jättestora taggar?”

Det är bara en av alla de frågor du kan få svar på i den här boken! Djur från hela världen har skrivit in med sina frågor till den uppdiktade doktor Tatiana (egentligen evolutionsbilogisten Olivia Judson), och hon levererar kolugnt det ena bisarra svaret efter det andra.

Det har tagit mig några månader att läsa den, eftersom det är en bok man gärna betar av några frågor i sänder. Läsningen har varit både rolig och intressant, för att inte säga häpnadsväckande. Det naturliga urvalet är helt klart ett sjukt, sjukt system och har gett upphov till en stor mängd underligheter. Jag kan absolut rekommendera den till folk som är, eller vill bli, fascinerade av världen vi lever i. Boken har också en av de mest imponerande långa källförteckningarna jag sett – och då går jag ändå på universitetet.

Ett tips är att försöka undvika att diskutera innehållet i boken för mycket med personer du känner (speciellt om du inte känner dem så väl). Fråga mig inte varför, men folk tenderar att bli lite irriterade när man gör det till en vana att utbrista saker som ”åh! visste du att det finns en slags bläckfisk som harpunerar sin tilltänkta partner med sin penis och sen lämnar den kvar där!?” eller ”haha! de här sniglarna utsöndrar slem på en gren tills det blir så mycket att de kan hoppa bungyjump med det! och sen hänger de där och har sex i timmar!” eller ”eyy, inte för att förstöra dina fina föreställningar om delfiner eller så, men det finns bögdelfiner som har sex med varandra i blåshålen!”

Vi människor är rätt normala ändå…