Titel: The Road
Svensk titel: Vägen
Författare: Cormac McCarthy
Betyg: 5/5

 

Välförtjänt Pulizer-pris, det här.

Jag ska hålla mig kortfattad, eftersom de flesta redan läst The Road för längelängesen. Det är väl bara att erkänna att det gick segt för mig i starten med den här boken. Jag läste första sidan kanske sex gånger, suckade och började läsa en annan bok i stället. McCarthy har ett eget språk och det tar ett tag att vänja sig vid det.

Jag finns här för att försäkra andra tvekare om att det är värt det! När jag efter bara några sidor vant mig vid det var språket förstås bokens största tillgång. Meningarna är vackra, målande och mycket mycket slagkraftiga. Jag var faktiskt tvungen att flera gånger lägga ifrån mig boken en stund… för att något i boken grep tag så i mig att jag faktiskt behövde ett ögonblick till att bara sitta och grunna över det.

Marsch iväg till biblioteket med dig!