Titel: Lindas bästa/värsta
Författare: Linda Skugge
Betyg: 3/5

 

Jag var en av alla dem som växte upp med Linda Skugge. Läste hennes krönika varje dag och gladde mig åt söndagarna då hon fick extra utrymme. Minns att pappa berättade en gång att han köpte Expressen enbart för att Linda (och senare även Linna Johansson) var krönikör där.

Och jag tyckte som Linda. Jag höll inte alltid med henne – absolut inte! – och jag både älskade och hatade henne. Men tyckte om henne gjorde jag alltid, just därför att hon är en person som väcker starka känslor hos folk. Hon gav mig massvis av bra och dåliga tips, var både ett bra inflytande och ett dåligt. Jag är genuint glad att hon var en del av min tonårstid.

Lindas bästa/värsta är ett slags best of hennes samlade krönikor. Jag läste den på en dag och insåg att jag saknar henne. Seriöst, vad GÖR alla tonårsflickor nu för tiden? Nu när Skugge har försvunnit från spalterna och feminismen tycks stendöd? Stackars satar.

Tycker att den här boken är ett mycket trevligt initiativ. Jag har bara två frågor: VEM VALDE FRAMSIDAN? VARFÖR???