Enkät hämtad från Bokbabbel:

1. Favoritbok i barndomen?
Beror väl på när i barndomen… jag läste kopiösa mängder böcker. Några som jag minns som storfavoriter var Trollkarlen från Oz-serien, Lloyd Alexanders Krönikan om landet Prydain och Roger Zelaznys Amber-serie. Jepp, jag läste mestadels fantasyserier även på den tiden.

2. Vad läser du just nu?
Jag har tre böcker på gång: Strindbergs Röda rummet, Glukhovskys Metro 2034 och Barclays Noonshade.
3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga. Lånar böcker som finns inne, struntar i resten.
4. Dålig bokvana?
Ingen just nu. Förut låg jag uppe halva nätterna och läste tills ögonen blödde och nästa dag blev totalförstörd… men nu kan jag inte göra det av respekt (fnys!) för icke-läsande pojkvännens skönhetssömn.
5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?

En massa äcklig, förseningsavgiftad studentlitteratur.
6. Har du en läsplatta?
Haha nej verkligen inte!
7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Jag brukar oftast ha en två-tre böcker på gång samtidigt. Lite valfrihet efter dagsformen skadar ju inte.
8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Jag läser sällan om böcker nu för tiden – jag läser nytt. Jag läser även fler och bättre valda böcker. Bloggen (och läsandet av andras bokbloggar) har gjort mig mer uppmärksam på vilka böcker som finns och jag får numera bättre läsupplevelser eftersom jag är mer kritisk till vilka böcker jag väljer ut.
9. Sämsta boken du läst i år?
Wow! Kollade just min lista över böcker lästa i år och insåg att jag i stort sett bara läst bra böcker! InterWorld av Gaiman och Reaves var mindre bra, men inte direkt dålig… Jag håller på med Noonshade av Barclay, och den börjar kännas mer och mer som den sämsta i år.
10. Bästa boken du läst i år?
The Road av McCarthy, antagligen. Men! Jag har läst otroligt mycket bra i år, så McCarthy är inte utan rivaler. Ett öga rött, The Magicians, Assassin’s Apprentice, The Lies of Locke Lamora, The Rules of Attraction… listan kan göras mycket, mycket lång. Bra år!
11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Ganska ofta, eftersom jag brukar försöka få in en tysk bok eller två… och jag är jättedålig på tyska. Genremässigt brukar jag nog också lämna zonen ganska ofta. Jag plockar hela tiden upp tips från andra bokbloggare, och med jämna mellanrum blir det lite fel… Läste en deckare (Neuropath av Bakker) alldeles nyligen på grund av det – och är det något som är lååååångt utanför min egen bekvämlighetszon så är det just deckare.
12. Vilken ÄR din läsebekvämlighetszon?
När jag plockar upp dystopier och apokalypser/postapokalypser VET jag att det kommer att funka (de har aldrig någonsin slagit fel hittills). Fantasy och skräck är det jag konsumerar mest av, men där är det lätt att hamna fel… det går en fin gräns mellan bra skräck/fantasy och lökig sådan. Det är aldrig utan en viss oro jag börjar läsa en ny fantasybok.
13. Kan du läsa på bussen?
Jadå. Har en heldags bussresa hem till familjen i Norrland. Hade jag inte kunnat läsa på bussar hade det varit en mardröm! På kortare bussresor (till stan t.ex.) läser jag aldrig – det känns inte lönt att släpa med sig en bok för en så kort resa.
14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
I sängen eller badkaret. Jag har en jättefin läsfåtölj men har bara använt den en gång på två år… jag gillar uppenbarligen att ligga ned när jag läser.
15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
När jag lånar ut till kompisarna: Inga förhållningsregler – de vet bättre än att vika hundöron och spilla te. När jag lånar ut till pojkvännen: *Spikar upp en lista över förbjudna saker i pannan på honom*
16. Viker du hundöron i dina böcker?
Oftast inte, men det händer i vissa pocketböcker.
17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nej.
18. I studierelaterade då?
Nja. Jag kan inte påstå att jag har några skrupler när det kommer till det, men har upptäckt att jag pluggar bättre om jag för anteckningar i ett separat block medan jag läser.
19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Det gör det samma för mig om en bok är på svenska eller engelska. Visst kan det ha sina fördelar att läsa på originalspråk, men översättningar är oftast så bra att det bannemig kan kvitta. Det brukar sluta med att jag helt enkelt väljer det snyggaste bokomslaget! Annars är jag ganska förtjust i att läsa böcker på tyska, just för att jag inte riktigt kan språket… det går segt, men känns alltid väldigt givande.
20. Vad får dig att älska en bok?
Ett smart språk, en bra historia… gärna en stor dos mörker och misär.
21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Jag rekommenderar böcker till folk efter vad jag tror är deras egen smak. Jag rekommenderar inte alls böcker till folk jag inte känner så väl. En gång gjorde jag misstaget att pracka på en kompis min favoritbok of all times (Dragon Wing av Weis och Hickman, första delen i en serie där väl trean och fyran är bäst), utan att riktigt fundera över vad hon tyckte om. Den står fortfarande orörd i hennes bokhylla, så klart.
22. Favoritgenre?
Allt fantastikrelaterat ^_^
23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Science fiction! Vet bara inte var jag ska börja? Någon som kan tipsa?
24. Favoritbiografi?
”Tusen små bitar” av exknarkaren James Frey var riktigt bra… annars läser jag sällan biografier.
25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nope. Det lär ju inte hända.