Titel: Röda rummet (nationalupplagan)
Författare: August Strindberg
Betyg: 5/5

 

Att skriva en recension av Strindberg känns som ett dödsdömt företag. Det kan väl knappast finnas någon svensk författare som är mer omskriven än han är.

Därför tänker jag nöja mig med att konstatera att jag tyckte väldigt, väldigt mycket om Röda rummet. Mycket läsvärd, mycket tänkvärd. En klassiker som åldrats med värdighet.

Boken på bilden (som var den jag läste) är för övrigt nationalupplagan . Förutom Röda rummet innehåller den även en epilog till Röda rummet, som Strindberg skrev men aldrig godkände som del av boken. Själv gillade jag epilogen, men jag kan förstå om han inte ville ha med den då den helt ändrar tonen i berättelsen. Vad man än tycker om den kan den ju vara värd att läsa!?

Hur som helst är det en bok jag gärna rekommenderar. Personligen är jag nämligen hur glad som helst över min läsupplevelse. Till alla er som aldrig kommer att orka läsa den på grund av det gammaldags språket säger jag bara som Strindberg: ”Olycklige I om I inte behagen vara lyckliga!”