Böcker lästa:
36 romaner.
18 noveller/kortromaner.
(2 dikter.)

  • 28 av romanerna skrevs av män och 8 av kvinnor.
  • 13 skrevs av amerikaner, 10 av svenskar och 8 av britter.
  • De 5 som är kvar skrevs av en japan, en finne, en ryss, en kanadensare och en polack.
  • Samtliga noveller skrevs av två män, en amerikan och en britt.


Bäst:
Faktum är att jag läst fruktansvärt många bra böcker i år och gett nästan pinsamt höga betyg överlag. De jag minns med mest värme så här i efterhand är  The Road, The Magicians och The Rules of Attraction. Den sistnämnda fick visst bara en fyra i betyg och ligger bakom en hel bunt med femmor (som Assassin’s Apprentice och The Lies of Locke Lamora) – men har lyckats klänga sig fast i minnet mycket bättre.

Sämst: Har helt lyckats undvika att läsa kassa böcker i år, faktiskt. Läste en del som inte imponerade så mycket, som Carrie och InterWorld, men riktigt dåliga var de ju heller inte… Två är mitt lägsta betyg i år, inga ettor och inga nollor. Det får väl ses som en seger?

Årets överraskning: Att Röda rummet var bra! Trodde att den skulle vara svår och tråkig, heh… -.-

Årets besvikelse: Fantasytrilogierna! Hobb öppnade bra med Assassin’s Apprentice och Royal Assassin… men pajade allt med Assassin’s Quest, som var rätt trist. Abercrombie lyckades med ungefär samma grej – The Blade Itself var en klockren femma, medan de två följande böckerna i trilogin var högst mediokra. Sist men inte minst har vi Barclays Dawnthief, som jag tyckte verkade rätt lovande, trots varningstecken. Och nu är jag en fjärdedel in i bok nummer två, Noonshade, och liiiiider av tristess och är helt vindögd av allt himlande med ögonen över töntiga klichéer. Jävla fantasyförfattare.


Årets författare
: Dmitrij Gluchovskij, kanske? Första Metro-boken var ju grym och nu läser jag nummer två på tyska!

Planer inför nästa år: Lite av ditt och datt. Tror det blir en slapp vår på universitetet, så att jag kan ta igen lite av den läsning jag missade under c-uppsatsskrivandet i år ^_^