Jag var med om en lustig och något förvirrande upplevelse igår.

Nämligen bokrea på Bokia.

Det började lovande; mitten av rummet upptogs av ett stort långbord med skylten ”FANTASY” ovanför. Vad roligt! tänkte jag och gick dit för att browsa.

Två minuter senare stod jag och bläddrade bedrövat bland Vargbröder, Percy Jackson och Twilight, och kände mig milt sagt förbisedd som vuxen fantasyläsare.

Framåt mitten av långbordet blev det hela närapå skrattretande. Någon hade, av valfri anledning, lagt fram del sju och tio ur en Terry Goodkind-serie och några lika slumpmässigt utvalda Robert Jordan-böcker. Resten av bordet bestod av deckare.

Det må vara som det är. Jag har ingenting emot att hänga på internetbokhandlar och göra små dagsutflykter till SF-bokhandeln. Men det är ändå rätt intressant att sammansättningen i en helt vanlig bokhandel vanligtvis ser ut just så här.

Föreställ er för en stund att världen var annorlunda.

Föreställ er ett stort fett långbord som det står ”DECKARE” över. Föreställ er sedan att allt som ligger på bordet är Vi Fem, Kalle Blomqvist och Lasse-Majas detektivbyrå. Och en Stieg Larsson-bok.

Tanken fick mig att le hela vägen hem genom vårsolen.