Originaltitel: The Great Gatsby
 Svensk titel: Den store Gatsby
Författare: F. Scott Fitzgerald
Betyg: 2/5

Det här är en bok som av någon anledning blivit en så kallad klassiker, men hur jag än vänder och vrider på handlingen känns den platt, tråkig och menlös.

Visst, 20-talsmännen och -kvinnorna super, knarkar och är otrogna mot varandra och det var säkert chockerande på sin tid, men personligen bryr jag mig inte nämnvärt.

Ska jag läsa böcker om 20-talet får de hellre handla om viktiga saker. Jämför till exempel med A Passage to India, som jag just recenserade, eller To Kill a Mockingbird (som jag snart ska recensera). Där kan man snacka om handlingar av vikt.

Vill man ändå läsa om dekadent ångest över livets meningslöshet rekommenderar jag 50-talet. Revolutionary Road och The Bell Jar är lysande böcker, och vem har missat tv-succén Mad Men?

 

Bokens första mening: In my younger and more vulnerable years my father gave me some advice that I’ve been turning over in my mind ever since.