Just nu sitter min mamma och läser igenom sina gamla John Carter-böcker, full av förväntan inför filmatiseringen som går upp på biograferna just nu.

Så här tuff är John Carter 2012:

John Carter är, vad jag har förstått, typ fantasy i rymden.* Science fiction utan science, liksom. Modiga män med muskler av stål och rymdprinsessor i stringbikini av metall. (Rätta mig om jag har fel, mamma.)

Typ så här:

(Är inte skådespelaren imponerande lik konceptmålningen?)

Själv läste jag Blixt Gordon när jag var yngre. Det fanns en del rymdprinsessor där också, vill jag minnas. Och av någon anledning en ond kineskejsare som hette Ming, som bodde på planeten Mongo (!)

Och jag tyckte att det var bra.

How about you? Vilka hundörade lik har du i garderoben?

*Jag har precis infört genreapartheid i mina bokhyllor, så blotta existensen av fantasy- och science fiction-mashups känns riktigt vidrig.