KÄRLEKEN
av Jonas Gardell

Jag var tonåring på 00-talet, vilket betyder att min största rädsla vid sex alltid har varit att bli gravid. (På min tid betydde könssjukdomar typ klamydia.) Vidare kändes homo- och bisexualitet som en rätt mainstream grej. I våras läste jag i DN att homosexuella numera är den minoritets-grupp som är mest accepterad bland svenska ungdomar.

Jonas Gardells ”Torka aldrig tårar utan handskar” (del 1 av 3) är en resa tillbaka i tiden, men en resa som för mig känns betydligt längre än den är. Det är 80-tal i ett Sverige där homosexualitet sedan en tid tillbaka inte längre klassas som en sjukdom. Två unga män, Rasmus och Benjamin, försöker hitta sin väg i livet — och de hittar varandra.

Men på 80-talet fick man inte ”typ klamydia”. Man fick hiv.

”Hur vet man någonsin när det avgörande sker? Det som inte kan göras annorlunda. Det som stakar ut en ny stig som man inte kan vända tillbaka ifrån.
nnnSom när kärlek uppstår.
nnnEller smitta överförs.”

Allt det som händer i boken vet vi ska hända, redan innan vi börjar läsa. Vi vet att Rasmus och Benjamin kommer att hitta varandra och vi vet att det inte kan få ett lyckligt slut. Ändå läste jag boken i ett enda svep, fullständigt absorberad.

Gardell stavar domedag med sina ord. Han berättar om frigörelse, han berättar om kärlek. Men hela tiden med undertonen av död. Jag har läst flera intervjuer med honom där han berättat att han har sett det som sin plikt att beskriva hur det var — och vem är väl mer passande för jobbet än Gardell, som kan beskriva dynamiken människor emellan så bra.

En sak i boken gjorde mig däremot uppriktigt arg, och det är när Gardell börjar prata om de lesbiska kvinnorna. Visst tänker han helt rätt i att han måste nämna dem, men som han nämner dem! Det han mer eller mindre säger är att de lesbiska kvinnorna hade det rätt gött förr. De var inte heller accepterade, men ”det var ju inget konstigt med två kvinnor som levde ihop som kompisar”, så därför kunde de smyg-lebba bäst de ville och slapp helt undan det sociala stigmat och all ångest som är förknippad med att vara homosexuell man.

orly

 

 

 

 

 

 

Men förutom det är det här en mycket bra och intressant bok.

Torka aldrig tårar utan handskar: 1. Kärleken
Del 1 i trilogin Torka aldrig tårar utan handskar
Utgiven av Norstedts 2012
Betyg: 4/5

Så här börjar boken: Augustidagen har passerat utan ett moln på himlen, men genom de tillslutna fönstren på isoleringen tränger inte sommaren.