KONSTEN ATT VARA KVINNA9789100131111
av Caitlin Moran

Caitlin Moran skriver självbiografiskt och humoristiskt om feminism och om hur det är att vara kvinna. Kapitlen är uppdelade efter typiska kvinnohändelser: 1. Jag börjar blöda! 2. Jag får päls! 3. Jag vet inte vad jag ska kalla mina bröst! etc.

Jag läser sällan självbiografier, men jag kan tycka att de är som bäst när man antingen känner igen sig väldigt mycket i författaren… eller inte alls. Moran är av det senare slaget. Hon växte upp i Storbritannien i en urfattig tattarfamilj där alla bodde ovanpå varandra och där skolgången väl var sisådär. När hon fick mens visste hon liksom inte vad mens var.

Med det i åtanke är det förstås intressant att höra hur hon ser på jämställdhet, men det är också där mitt intresse för boken svalnar lite. Det känns helt enkelt inte som om Moran har något nytt att tillföra. Har man läst någonting alls om feminism de senaste tio-tjugo åren kommer man att känna igen sig, och antagligen störa sig på trötta skämt i stil med ”Kvinnor ska också vara chefer! FATTA vad alla chefer skulle vara snygga i håret!” och ”ALLA kvinnor har garderoben FULL med skor de aldrig använder!”

(Har man däremot aldrig läst om feminism tidigare kan den här boken säkert vara en bra inkörsport. Bra mycket trevligare än Kort kjol och Linda Skugge, som jag började med.)

Den enda gången det bränner till lite är när Moran sitter på abortkliniken. Där sitter också en ung, irländsk tjej. Resten av kapitlet handlar om abortlagar i allmänhet och Irlands abortförbud i synnerhet. Samtidigt som jag läste abortkapitlet dog en irländsk kvinna som vägrats abort. Fostret dog i magen men läkarna vägrade operera ut det eftersom små, små livstecken fortfarande fanns kvar. Hon var tvungen att vänta, sa de, tills barnet självdog. Tyvärr hann kvinnan dö innan dess.

Konsten att vara kvinna är ingen måste-läsning, men rätt rolig ändå. Den svenska översättningen av Molle Kanmert Sjölander är utmärkt. När hon använder ordet ”hen” accepterar jag det utan att blinka. Klart Moran hade skrivit hen, om hon kunnat svenska.

How to be a Woman
Konsten att vara kvinna
Översättning: Molle Kanmert Sjölander
Utgiven av Albert Bonniers förlag 2012
Betyg: 3/5

Så här börjar boken: Idag fyller jag 13.