HUNDRA PROCENT FETTstromquist-liv-hundra-procent-fett
av Liv Strömquist

Förra året kärade jag ner mig totalt i Liv Strömquist när jag läste hennes seriealbum ”Prins Charles känsla” och ”Einsteins fru” — vilket politikhumoristiskt snille!

Därför var jag så klart tvungen att läsa hennes första album, Hundra procent fett. Det är feminism, anti-konsumtion och klassanalys, och ja, man känner igen sig. Gillar man nånting annat Strömquist har gjort så gillar man det här.

En del grejer känns lite återanvända. Det mesta som handlar om feminism till exempel finns i vidareutvecklad form i de två ovannämna albumen, så har man redan läst dem kan Hundra procent fett emellanåt kännas lite tunn — men det är ju ens eget fel eftersom man läser albumen i fel ordning, haha.

Har man läst Strömquist förut är det därför roligast när hon pratar om helt andra saker, som tredje världen, bananrepubliker och människohandel (saker jag nu önskar att hon ville skriva mer om).

Om du inte har läst några album av Strömquist föreslår jag att du gör det, pronto.

Hundra procent fett
Utgiven av Ordfront Galago 2012
Betyg: 3/5