DEN FÖRSTA KVINNAN [e-bok]Den första kvinnan
av Susanne Samuelsson

Det här är e-novell utgiven av nystartade Epok förlag, grundat av bland annat Jonny från Swedish Zombie. De ger ut skräck, fantasy och science fiction i både tryckt form och e-boksformat.

Den första kvinnan är en kort novell, med betoning på kort — den är bara strax under två sidor lång. Under de här två sidorna lyckas Samuelsson snabbt bygga upp en stämning som känns klart dystopisk, samtidigt som det är något som skaver lite, eftersom det inte känns självklart att berättarrösten är någon man vill lita på. (Och sånt är ju alltid trevligt, eller hur?)

Berättelsen tappar mig lite precis i slutet då jag inte riktigt hänger med i vad det är som händer eller varför, men fram till dess är det en riktigt fängslande liten novell som tvingar en att tänka till. Kul!

Men nu vill jag prata lite om e-böcker. Jag är nämligen inte alls någon e-boksläsare i vanliga fall, förstår liksom inte poängen med att läsa något på en skärm om jag kan få det i handen istället. Men med Den första kvinnan har Epok förlag precis gett mig ett helt nytt och väldigt starkt argument för e-böcker.

En novell så pass kort som den här hade nämligen aldrig kunnat publiceras för sig själv i tryckt format — den hade tvingats lifta ihop med flera andra berättelser i en novellsamling av något slag. Att den tack vare e-boksformatet kan få stå för sig själv, med egen framsida och allt, är guld värt för novellen. Om fler förlag använde e-bokens möjligheter för att ge ut fristående noveller på det här sättet, tror jag att det skulle det stärka värdet av den enskilda novellen oerhört.

Den första kvinnan
Utgiven av Epok förlag 2014
Betyg: 3/5

Så börjar novellen: Egentligen borde jag ha slängt kuvertet.