Titel: Brave New World
Svensk titel: Du sköna nya värld
Författare: Aldous Huxley
Betyg: 3/5

O, wonder!
How many goodly creatures are there here!
How beauteous mankind is! O brave new world,
That has such people in’t!

Brave New World är en riktig klassiker inom dystopigenren, och som läsare av dystopier utgår man ju gärna ifrån att samhället i boken är resultatet av en beklagansvärd utveckling. I den här boken handlar det om ett helt oflexibelt klassamhälle, där barn massproduceras i provrör för att passa in i ett strängt kastsystem och där de som känner sig även det minsta olyckliga genast tar en lyckodrog för att hålla sig nöjda.

Men är Brave New World verkligen en dystopi? I några kapitel framåt slutet av boken lyckas Huxley med konststycket att få läsaren att tvivla. Den delen av boken är guld värd. Alla övertygande argument sätter världen i ett helt nytt perspektiv, och den blir plötsligt svår att fördöma. En bok mycket väl värd en omläsning, just på grund av detta.

Och nu till en helt annan sak! För apropå omläsningsvärde är detta något som ibland kan få mig att ifrågasätta de betyg jag ger böcker här på bloggen. Jag sätter nämligen betyg väldigt snabbt, gärna efter hur ”uppslukad” jag känner mig av en bok. Men en del böcker – däribland Brave New World – är lite svårare att ta till sig, av olika anledningar. Det är därför möjligt att de får orättvist låga betyg. Låt mig illustrera det hela med hjälp av just Brave New World och Orwells 1984 – två böcker som ofta jämförs:

1984 är lättare att ta till sig och för mig var den äkta sträckläsningsmaterial. Precis som Brave New World fick den en trea i betyg av mig här på bloggen(men det var bannemig på gränsen till en fyra, just då!). Men känns den fortfarande spännande, så här i efterhand? Skulle jag vilja läsa om 1984? Näe… inte direkt. Brave New World däremot bara växer och växer när jag tänker tillbaka på den, och den omläsning som jag redan hunnit med tillförde många fler dimensioner och gjorde mig än mer imponerad.

Sammanfattningsvis är Brave New World en tänkvärd bok där det finns mycket att hämta, och det där med betygssättning ska kanske tas med en nypa salt.