Jag läser ju gärna böcker på tyska emellanåt, men scheiße vad svårt det är att veta vilka böcker som finns. Jo, klassikerna fattar man ju — men hur ser det till exempel ut på den tyska fantastikfronten? Keine Ahnung!

Så i november började jag leta tyska bokbloggar. Processen att hitta tyskar med samma boksmak som jag har varit omständlig på Kafka-nivå (ALLA tyskar läser deckare!?). Men nu har jag precis börjat få lite utdelning, åtminstone på fantasyfronten.

Så jag tänkte dela med mig av några bloggar, utifall det skulle sitta någon annan svensk därute och desperatgoogla ”rezension + phantastik + deutschland”.

  • Papierflüster läser mestadels fantasy, och precis som svenska fantastikbokbloggare som hör talas om en svensk fantastikförfattare slår hon baklängesvolter när en tysk skriver något fantastikit. Nyligen tipsade hon om Richard Schwartz och hans Das erste Horn, där ett gäng klassiska fantasykaraktärer plötsligt finner sig insnöade på ett värdshus.
  • Buchjunkies består av tre ungdomar som skriver mängder av recensioner. Nästan allt är fantasy eller ungdomsböcker, fast dessvärre ofta i en äcklig paranormal romance-kombo (så gott som alla böcker har amerikanska författare). Dock en välskriven blogg som är trevlig att läsa. Recenserade nyligen hela Harry Potter-serien, som lästes för första gången.
  • Fantasie-und-Traeumerei drivs av en 28-åring som älskar Flickan med glasfötter lika mycket som jag gör. Älskar gör hon även Berlinförfattaren Tobias O. Meißners bok Barbarendämmerung. Och det är hon inte ensam om — tydligen har den hyllats enhälligt av den tyska kritikerkåren.

Det jag slås mest av under mitt blogghoppande är att tyskarna inte alls läser samma grejer som vi svenskar. Stora titlar som Hungerspelen och A Game of Thrones går förstås inte att komma undan, men går man ett snäpp nedåt på popularitetsskalan ser det helt annorlunda ut.

Är inte det de böcker vi själva hittar och sedan tipsar varandra om? Har vi blivit en ankdamm? Kul med en ny ankdamm i så fall, i form av ett annat lands bloggosfär.

tysk bok