Titel: Neuropath
Författare: R. Scott Bakker
Betyg: 3/5

 

Hejsan hoppsan. Här trodde jag att jag skulle få läsa en skräckbok, och så visade det sig vara en deckare. Vilken miss! Jag som har så ohyggligt svårt för deckargenren och alla dess klichéer.

Som tur var så visade sig Neuropath vara en väldigt bra deckare. I vad som verkar vara en halvt om halvt dystopisk, näraliggande framtid tvingas huvudpersonen – småbarnsfar och psykolog – att hjälpa polisen förstå sig på en specifik mördare.

Det blir en hel del psykologsnack, där den yttersta frågan är huruvida vi alls har någon kontroll över våra egna handlingar. Finns den så kallade ”fria viljan”, om allt vi gör bestäms av elektriska impulser i hjärnan? Är vi individuella personligheter, om allt som krävs för att vi totalt ska ändra personlighet är en yttepytteliten förändring i hjärnan? Hur bevandrad författaren faktiskt är i neuropsykologi vet jag inte, men skriva om det på ett intressant sätt kan han!

Jag läste just en hög andra recensioner av Neuropath och alla tyckte visst att den var skitäcklig och läskig. Det tyckte inte jag, så jag är väl okänslig eller nåt. Ni är varnade.

Skulle mycket gärna se Neuropath som film – jag tror att den skulle göra sig hur bra som helst på bioduken och generera en garanterad femma! Och är du en sådan där underlig person som tycker om deckare får du gärna omtolka min trea i betyg till en femma.